2010. február 14., vasárnap

Red Bull Racing Renault

Minden amit a Red Bull Racing Forma-1-es csapatáról tudni kell…


Alakulás…


A Red Bull Racing a Red Bull energiaital-gyár tulajdonában lévő egyik Formula-1-es csapat, amely 2005-ben debütált az Ausztrál Nagydíjon. Jelenleg osztrák licenccel rendelkezik.
A Ford Motor Company 2004-ben eladta F1-es csapatát a Jaguar Racinget, a Cosworthal együtt. A Jaguar csapatot Dietrich Mateschitz, a Red Bull energiaital gyártó vállalat tulajdonosa vásárolta meg. Az új gárda így a Jaguar jogutódjaként 2005-ben indult el a száguldó cirkusz versenyein, immár a Red Bull energiaitalok kék-ezüst színeiben.
A Red Bull-nak nem volt ismeretlen az autósport királykategóriája, hiszen korábban szponzorként megtalálható volt a Sauber, az Arrows, valamint a jogelőd Jaguar csapat autóin is. Az italgyártó cég emellett a Formula 3000-es versenysorozatban, valamint ennek utódjában, a GP2-ben is feltűnt. Sőt egy európai-tehetségkutató programmal is rendelkeznek, Red Bull Junior Team névvel. Mi több, Formula-1-es versenyzők is kerültek már ki a program növendékei közül: Enrique Bernoldi, Christian Klien, Patrick Friesacher, Vitantonio Liuzzi és Scott Speed. Ők mindannyian versenyeztek már az F1-ben.


Indulás


A Red Bull csapatfőnöke Christian Horner megszerezte a McLarentől menesztett David Coulthardot, a gárda másik versenyzője Christian Klien maradt, aki még a 2004-es évben az energiaitalosok támogatásával érkezett. A csapat tervei szerint Klien és Vitantonio Liuzzi válthatták volna egymást a második számú versenyzői, valamint a harmadik autó ülésében. Liuzzi azonban mindössze négy futamon indult el. A Red Bull tehetségkutató programjának egyik felfedezettje, az amerikai Scott Speed is kapott lehetőséget, mégpedig a Kanadai és az Amerikai Nagydíjon.
A 2005-ös versenyautó, a Red Bull RBI a Jaguar R6 alapjaiból építkezett. A csapat a leggyengébb Cosworth motorokat, és Michelin gumikat használta a szezon során. A kocsi a Red Bull energiaitalok kék-ezüst festését viselte.
Első évében az elvárásoknak megfelelően 34 pontot szereztek és ezzel a hetedik helyen végeztek a konstruktőri világbajnokságban.
A Red Bull a 2005-ös évben a mezőny színfoltjának bizonyult hatalmas motorhome-jával, sokszor éjszakába nyúló partikkal gazdagította a Formula-1-es Paddock életét.


Mi történt 2006-ban? Nézzük röviden, néhány mondatban.


A Red Bull motorszállítót váltott, és a Ferrari V8-as erőforrásait használta az idény folyamán. A főtervezői székbe Adrian Newey került, aki 2005 novemberében igazolt a Red Bullhoz a McLarentől. A már majdnem kész RD2 tervezésében nem vállalt szerepet, helyette a 2007-es modellen dolgozott.
A csapatfelállás maradt, tehát továbbra is David Coulthard és Christian Klien voltak a csapat főállású pilótái. Változás csak a szezon vége előtt három futammal állt be, amikor is a vezetőség lecserélte a gyengén szereplő Klient. Helyére Robert Doornbost ültették.
A csapat teljesítménye elmaradt a 2005-ös évtől, hiszen 2006-ban csupán 16 pontot gyűjtöttek, ami szintén elég volt a hetedik helyre a konstruktőrök között, ám a Red Bull csalódottan zárta az évet.


A 2007-es szezon…


Végre elkészült az Adrian Newey által tervezett autó, az RB3-as, amelyben már Renault motor dolgozott a Ferrari helyett. A szezon közepén megérkezett a csapathoz Geoff Willis, aki korábban a Williamsnél és a BAR-nál, majd a Hondánál dolgozott technikai igazgatóként. A Michelin gumiszállító kiszállását követően a Red Bull Racing is Bridgestone abroncsokra váltott. Versenyzői fronton történt némi változás, hiszen míg David Coulthard maradt a csapatnál, a másik ülésbe az ausztrál Mark Webbert szerződtették le.


Annak ellenére, hogy az RB3 gyorsnak bizonyult, megbízhatósági problémák akadályozták a csapat munkálatait. A csapat az első pontjait csak a negyedik futamon, mégpedig Barcelonában szerezte meg David Coulthard segítségével. Arra viszont a 8. futamig várni kellett, hogy mindkét kocsi célba érjen. A szezon végén a McLaren kizárásával és 24 pont megszerzésével a konstruktőri világbajnokságban az 5. helyet csípték meg. David Coulthard 14 pontot, míg Mark Webber 10 pontot szerzett.


Mit láthattunk 2008-ban és 2009-ben?

Az RB4-et ismét Adrian Newey tervezte, úgy, ahogyan azt a 2007-es évben is. Ebben a szezonban sikerült kiküszöbölni az előző években gondot okozó megbízhatósági problémákat, így elég sok pontot tudott szerezni a Red Bull alakulat.
2009-ben változott a csapatfelállás. David Coulthard visszavonulását követően helyére a német Sebastian Vettel érkezett a Torro Rossotól. A csapat új tesztpilótája Brendon Hartley lett, aki azonban nem kapta meg időben a szuperlicencet, így őt a visszavonuló David Coulthard helyettesítette. Az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon mindkét versenyző kiváló pozícióban autózott, ám a futamon egyikük sem ért célba. Míg Webber kocsija egy rajtbaleset miatt megsérült, addig Vettel 2. helyének a Robert Kubicával való ütközés vetett véget. Újbóli sikereket a 3. futamon láthattunk, ahol Vettel megszerezte a pole-t, majd a futamot is megnyerte. Webber a Brawnokkal vívott nagy csatákat, míg végül ő is célba ért a 2. helyen. Az egész évet ez a Red Bull Brawn csata jellemezte. A Red Bull hullámzó teljesítményének köszönhetően 2009-ben a Brawnok megelőzték őket, de Sebastian Vettel mindvégig harcban volt a világbajnoki trófeáért. A pontversenyek tekintetében a Red Bull a Brawn mögött végzett, míg az egyéni tabellán Vettel szintén elvitte a második helyet.


Folytatás hamarosan…
 (kép forrása: http://dave985.blogzona.hu)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése